Icoana Adormirii Maicii Domnului o infatiseaza pe Fecioara Maria stand intinsa pe un pat, avand in jurul ei pe apostolii Domnului. Capul ii este usor ridicat, iar mainile impreunate i se odihnesc pe piept. Trupui ei este tamaiat de Sfantul Petru.
Hristos este prezent in spatele patului, purtand in mainile Sale sufletul ei sub forma unui prunc infasat. Deasupra acestei scene, Maica Domnului este asezata pe tron intr-o mandorla pe care ingerii o poarta spre ceruri, reprezentare care vine sa intareasca inaltarea ei la ceruri.
Cu privire la reprezentarea sufletului Maicii Domnului ca prunc infasat, trebuie spus ca este zugravit astfel pentru a exprima puritatea Fecioarei. Aceasta imagine ne aminteste de reprezentarile in care Maica Domnului Il tine pe Hristos ca prunc in bratele Ei. Numai ca in icoana Adormirii Maicii Domnului imaginea este inversata si Fiul Domnului, care a fost tinut in brate de catre Mama Sa cand era copil, primeste sufletul Mamei, intrucat ea “incredinteaza cel mai pur suflet in mainile Fiului ei”.
In unele icoane vechi Sfintii Apostoli apar purtand patul pe care se afla intins trupul Maicii Domnului, evident intr-o procesiune de ingropare. Ii intalnim astfel, de exemplu, in fresca de secol XIV de la Decani, Serbia.
Scena cu Antonie, evreul care s-a apropiat de patul funerar al Maicii Domnului, cu gandul de a-l rasturna, apare in multe icoane care redau Adormirea Maicii Domnului. Potrivit Traditiei, cand acesta a pus mana pe pat, un inger i-a taiat amandoua mainile "fara de veste odata cu orbirea i s-au taiat si mainile ce au ramas lipite de pat..." (Acatistul Adormirii, condac 4). Deoarece acest element distrage atentia de la Maica Domnului, el lipseste totusi din multe icoane bizantine.
Icoana Adormirii nu se bazeaza pe relatari scripturistice, pentru ca acestea nu exista, ci pe Sfanta Traditie. Traditia spune ca Apostolii, aflati in acel moment in diferite zone ale lumii, au fost adusi pe nori pentru a fi prezenti la acest eveniment. Momentul sosirii miraculoase a Apostolilor, adunati "de la marginile pamantului, pe norii cerului" (Condac, glas 2), este infatisat in partea de sus, in cer. Este in acord cu imnografia Bisericii, in special cu svetilna care se canta in ziua de 15 august si in cele paisprezece zile care o preced. Acest imn spune: "Apostoli de la margini, adunandu-va aici, in satul Ghetsimani, ingropati trupul meu; si Tu, Fiule si Dumnezeul meu, primeste duhul meu."
In bisericile ortodoxe, Adormirea Maicii Domnului se gaseste de regula pe peretele vestic al naosului.
Sursa: CrestinOrtodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu