În primul
rând – deoarece credinţa noastră este
lumină. Hristos a spus: „Eu sunt lumina lumii“ (Ioan 8: 12). Candela
ne aminteşte de lumina cu care Hristos luminează sufletele noastre.
În al doilea
rând – pentru a ne
reaminti de virtuţile strălucitoare întrupate de Sfântul înaintea icoanei
căruia aprindem candela, întrucât Sfinţii sunt numiţi „fii ai luminii“ (Ioan 12:36; Luca 16:
8).
În al treilea
rând – pentru a ne
mustra pentru faptele noastre întunecate, pentru dorinţele şi gândurile noastre
viclene, pentru a ne chema pe calea luminii Evangheliei, şi astfel să fim mai
râvnitori în a împlini poruncile Mântuitorului: „Aşa să lumineze lumina voastră înaintea
oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre cele bune“ (Matei 5:16).
În al
patrulea rând – deoarece candela reprezintă mărunta noastră jertfă
adusă Domnului, Care pe deplin S-a dat pe Sine Însuşi ca jertfă pentru noi, şi
ca semn de recunoştinţă şi de iubire arzândă faţă de El, de la Care cerem în
rugăciune viaţa şi sănătatea, mântuirea şi tot ceea doar nemărginita iubire
cerească poate dărui.
În al
cincilea rând – pentru
ca îngrozirea să cuprindă duhurile cele rele care uneori se năpustesc asupra
noastră chiar şi la vremea rugăciunii, răspândindu-ne gândurile de la Ziditorul
nostru. Puterile cele viclene îndrăgesc întunericul şi se cutremură la vederea
oricărei lumini, mai ales înaintea celei ce vine de la Dumnezeu şi de la cei
bineplăcuţii ai Săi.
În al şaselea rând – pentru ca lumina să ne dezrobească din chingile iubirii de sine şi să ne înalţe către uitarea de sine. Aşa precum untdelemnul şi fitilul ard în interiorul candelei, supuse voii noastre, tot astfel şi noi să avem întotdeauna sufletele înflăcărate de iubire în toate suferinţele noastre, de-a pururi plecându-ne voii dumnezeieşti.
În al şaselea rând – pentru ca lumina să ne dezrobească din chingile iubirii de sine şi să ne înalţe către uitarea de sine. Aşa precum untdelemnul şi fitilul ard în interiorul candelei, supuse voii noastre, tot astfel şi noi să avem întotdeauna sufletele înflăcărate de iubire în toate suferinţele noastre, de-a pururi plecându-ne voii dumnezeieşti.
În al
şaptelea rând – pentru
a ne învăţa că aşa precum candela nu se poate aprinde singură, fără ajutorul
nostru, tot astfel, inima noastră - candela noastră lăuntrică - nu se poate
aprinde fără focul harului dumnezeiesc, chiar de s-ar împodobi cu toate
virtuţile. Cu adevărat, toate aceste virtuţi ale noastre se aseamănă materiei
combustibile, iar focul care le aprinde vine de la Dumnezeu.
În al optulea rând – pentru a ne aminti că, mai întâi de toate, Ziditorul lumii a creat lumina, şi abia după aceea toate celelalte: „Şi a zis Dumnezeu, să fie lumină: şi a fost lumină“ (Facere 1:3). Aidoma trebuie să se petreacă şi în viaţa noastră duhovnicească, adică înainte de orice altceva lumina adevărului lui Hristos să lumineze înlăuntrul nostru. Căci de la această lumină a adevărului lui Hristos orice faptă bună a noastră răsare, se înfiripează şi creşte înăuntrul nostru (Sfântul Nicolae Velimirovici).
Candela Bisericii arde pentru toţi!
Fie ca Lumina lui
Hristos să strălucească şi în sufletele noastre! Nu există suficient întuneric în tot universul ca să biruiască lumina
unei singure candele!!!