Adormirea Maicii Domnului
 se praznuieste pe 15 august dupa un post de doua saptamani. Sarbatoarea
 aceasta este una dintre cele mai indragite praznice ale popoarelor 
ortodoxe de pretutindeni.
In 
iconografia traditionala scena Adormirii este descrisa astfel: Cate o 
cladire in dreapta si in stanga icoanei. In mijlocul planului frontal se
 afla Maica Domnului
 intinsa pe un pat, adormita cu mainile incrucisate pe piept. La capul 
Maicii Domnului se afla Sfantul Apostol Petru, aplecat, tinand in maini o
 cadelnita si tamaind. In partea opusa sta Sfantul Apostol Pavel, tot 
aplecat, privind la Maica Domnului, cu mana dreapta intinsa catre ea 
intr-un gest care exprima adanca evlavie. Jalea se citeste pe fata 
amandurora.
Langa
 fiecare dintre cei doi mai sunt alti cinci apostoli, cu expresii pline 
de tristete. In spatele patului, la mijloc, se afla Hristos intr-o 
mandorla a slavei. Este incadrat dc ingeri, si, putin mai departe, de 
sfintii ierarhi in vesminte liturgice. In capatul din stanga se afla 
femei plangand. Hristos tine cu amandoua mainile sufletul mameai Sale 
sub forma unui prunc infasat. El si Maica Domnului – atat trupul cat si 
suflatul ei – sunt reprezentati cu aureole; la fel si ingerii. Apostolii
 si ierarhii sunt reprezentati fara aureole, pentru a se scoare in 
evidenta chipurile Mantuitorului si Maicii Domnului. Din acelasi motiv, 
ingerii- fetele, aureolele si vesmintele - sunt pictati in culori pale.
Ierarhii,
 care se recunosc datorita crucilor mari de pe vesmintele lor, tin 
deschise Sfintele Evanghelii. Numele lor nu sunt incrise. Dupa Dionisie 
din Furna, ei sunt Sfintii Dionisie Areopagitul, Ierotei si Timotei. 
Kontoglu il adauga si pe Sfantul Iacov. Cu privire la reprezentarea 
sufletului Maicii Domnului ca prunc infasat, trebuie spus ca este 
zugravir astfel pentru a simboliza faptul ca, atunci cand a murit, duhul
 ei s-a nascut la o noua viata, la viata cereasca. In unele icoane vechi
 Sfintii Apostoli
 apar purtand patul pe care se afla intins trupul Maicii Domnului, 
evident intr-o procesiune de ingropare. Ii intalnim astfel, de exemplu, 
in fresca de secol XIV de la Decani, Serbia.
Uneori
 apare in planul apropiat un om care are amandoua mainile taiate de un 
inger cu sabia. .Dupa Leonid Uspensky acest om, Athon, a fost un evreu 
fanatic care a indraznit sa se atinga de patul Maicii Domnului. El 
adauga ca acest detaliu este "apocrif”. Kontoglu ofera o explicalie 
oarecum diferita. El spune ca omul era un evreun evlavios pe numc 
Jehonias, care a fost pedepsit de inger pentu ca a vrut se rastoarne 
trupul sfant. Acest element nu numai ca este ca este lipsit de 
importanta, dar si distrage. Abate atentia de la Maica Domnului, de la 
Hristos si de la ceilalti sfinti. Nu se intalneste in icoanele perioadei
 bizantine; si nici Kontoglou nu a folosit acest element.
Inscriptia icoanei este: "Adormirea Maicii Domnului". Icoana Adormirii nu se bazeaza pe relatari scripturistice, pentru ca acestea nu exista, ci pe Sfanta Traditie.
 Este in acord cu imnografia Bisericii, in special cu svetilna care se 
canta in ziua de 15 august si in cele paisprezece zile care o preced. 
Acest imn spune: "Apostoli de la margini, adunandu-va aici, in satul 
Ghetsimani, ingropati trupul meu; si Tu, Fiule si Dumnezeul meu, 
primeste duhul meu."
Desi nu se spune
 nimic despre adormirea prea Sfintei Fecioare in Noul Testament, 
termenul utilizat in icoana pentru a-i denumi adormirea, koimesis este 
folosit in Evanghelia dupa Ioan cand se vorbeste despre moartea lui 
Lazar. Aici citim ca dupa moartea lui Lazar, Iisus le-a spus ucenicilor”
 ,,Lazar, prietenul nostru, a adormit; Ma duc sa-l trezesc. Deci I-au 
zis ucenicii: Doamne, daca a adormit, se va face bine. Iar Iisus vorbise
 despre moartea lui, iar ei credeau ca vorbeste despre somn de odiha. 
Atunci Iisus le-a spus lor pe fata: Lazar a murit,, (In. 11, 11-14).
Forma
 verbala a lui koimesis se foloseste in Faptele Apostolilor cand se 
vorbeste despre moartea lui Stefan, primul mucenic. In capitolul al 
saptelea din Faptele Apostolilor ni se spune ca, pe cand multimea arunca
 in el cu pietre, el L-a chemat pe Dumnezeu si a spus "Doamne, Iisuse, 
primeste duhul meu ! Si, ingenunchind, a strigat cu glas mare: Doamne, 
nu le socoti lor pacatul acesta ! Si zicand acestea, a adormit ( 
ekoimethe) (Fapte 7, 59-60).
Cu
 privire la folosirea termenului koimesis in Noul Testament pentru a 
denumi "odihna" si  "moartea, koimesis este corect preluat in inscriptia
 grecesca a icoanei Adormirii Maicii Domnului.
Ghetsimani,
 locul unde cantarea spune ca s-au adunat Sfintii Apostoli pentru 
inmormantarea trupului sfant al Maicii Domnului, estc mentionat in 
Evanghelia dupa Matei ( 26, 36) si in cea dupa Marcu (14, 32) si mai 
exista o aluzie la el in Evanghelia dupa Ioan (18, l-2). Ioan se refera 
la gradina Ghetsimani si spune ca Iisus mergea adesea acolo cu ucenicii 
Sai.”
Adunarea apostolilor in jurul 
Maicii Domnului la Adormirea ei se leaga de un moment precedent, de 
adunarea lor, impreund cu ea, dupa Inaltarea lui Hristos. In primul 
capitol din Faptele Apostolilor citim urmatoarele: "Atunci ei 
(apostolii) s-au intors la Ierusalim de la muntele ce se cheama al 
Maslinilor, care este aproape de Ierusalim .... Si cand au intrat, s-au 
suit in incaperea de sus, unde se adunau de obicei: Petru si Ioan si 
Iacov si Andrei, Filip si Toma, Bartolomeu si Matei, Iacov al lui Alfeu 
si Simon Zelotul si Iuda al lui Iacov. Toti acestia, intr-un cuget, 
staruiau in rugaciune impreuna cu femeile si cu Maria, mama lui Iisus si
 cu fratii Lui." (Fapte 1, 12-14).
Acest
 pasaj arata ca intre Sfintii Apostoli si Maica Domnului a existat o 
legatura stransa: se intalneau cu ea din timp in timp, se rugau impreuna
 si ii purtau o adanca evlavie. Aceasta legatura stransa a inceput la 
Rastignirea Domnului, cand Prea Sfanta Fecioara si ucenicul Ioan stateau
 langa Cruce, iar Iisus i S-a adresat mai intai ei, apoi ucenicului Sau.
 Hristos "a zis mamei Sale: „Femeie, iata fiul tau!' Apoi a zis 
ucenicului: "Iata mama ta !" Si din ceasul acela ucenicul a luat-o la 
sine" (In. 19, 27-28).
In 
reprezentarea murala, mozaicul sau pictura care infatiseaza Adormirea 
este executata pe peretele de apus al naosului, deasupra trecerii spre 
pronaos. Ea aminteste privitorilor, in timp ce pleaca din biserica, de 
adormirea Maicii Domnului si de proptia moarte si de viata ce va sa 
vina.
Icoana se intalneste astfel in bisericile principale ale manastirilor si schiturilor din Muntele Athos si in numeroase biserici de pretutindeni, bizantine si postbizantine.
Constantine Cavarnos

