marți, 25 februarie 2025

De ce ortodocşii se închină icoanelor?

,,Doamne , eu sunt un nimeni şi un nimic în această lume, Tu eşti tot ceea ce am eu, Tu eşti Raiul meu, Tu eşti Împărăţia mea Cerească, Tu eşti Viaţa mea veşnică, Adevărul meu veşnic, Dreptatea mea veşnică. Toate acestea mi le dai şi eu sunt al Tău.” (Cuviosul Părinte Iustin Popovici)



Ce este icoana?

Cuvântul „icoană” vine din grecescul „εικον”, care se traduce prin „chip, reprezentare” a ceva. Astfel, icoana este o reprezentare grafică a unui „prototip”, care poate fi o persoană, o faptă sau un adevăr, ea nefiind nimic în sine, ci doar o metodă de relaţionare cu „prototipul”, asemenea unei fotografii care ne aduce aminte de o persoană, un loc sau o întâmplare.

În ortodoxie (ca şi în catolicism), icoana este o reprezentare a unui personaj sfânt (Iisus Hristos, Sfânta Treime, Maica Domnului, îngeri sau diverşi sfinţi), a unui eveniment important (sărbătoare) sau unui adevăr, principiu sau învăţături de credinţă. Totuşi, icoanele nu sunt fotografii sau picturi, care surprind doar imaginea de moment, ci forme de mărturisire teologică. De aceea, ele conţin foarte multe simboluri.

De remarcat că traducerea literală a cuvântului grec εικονογραφία (iconografie) este „scrierea de imagini”, ceea ce înseamnă că icoanele sunt „Biblia neştiutorilor de carte”, adică o altă formă de exprimare a unor învăţături scrise în Biblie. Totodată, principiul iconografiei este foarte prezent şi în lumea modernă a calculatoarelor, fişierele sau programele fiind adeseori relaţionate prin „iconiţe”.

Dar cea mai vie icoană este omul, care este „chip al lui Dumnezeu”, menit să ajungă la „asemănarea cu Dumnezeu”.

De unde vin icoanele?

Principiul iconografiei coboară în istorie până în vremea Vechiului Testament. Primul simbol iconografic îl găsim pe vremea lui Noe; este curcubeul pe care Dumnezeu îl rânduieşte ca „semn al legământului dintre Mine şi pământ” (Facerea 9, 13). Apoi vom găsi şi alte simboluri iconografice: sângele de miel de pe casele evreilor care erau robi în Egipt, şarpele de aramă ridicat în pustie care prefigura jertfa lui Hristos, norul şi focul de deasupra tabernacolului, cei doi heruvimi din aur de pe capacul chivotului Legii, chipurile de heruvimi de pe ţesăturile din tabernacol, diadema sfinţeniei, etc.

Acelaşi principiu pătrunde şi în creştinism chiar din primul secol. Sfântul Apostol şi Evanghelist Luca este considerat fondatorul iconografiei creştine, istoria bisericească menţionând că el pictează primele icoane creştine, cele ale Maicii Domnului şi ale Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel. Apoi, catacombele şi sarcofagele creştine sunt împodobite cu picturi iconografice.

Creştinismul însuşi avea, în sec. II, ca simbol, peştele, căci în greacă peşte=ihtis, care este monograma Crezului prescurtat „Iisus Hristos Theou Uios Sotir" (Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Mântuitorul).

Documente despre icoane se regăsesc la primii scriitori bisericeşti: Sfântul Tertulian şi Eusebiu de Cezareea, care susţine că a văzut cu proprii ochi icoane ale Mântuitorului Iisus Hristos şi ale Sfinţilor Petru şi Pavel.

Odată cu scoaterea creştinismului din ilegalitate, cultul icoanelor se va dezvolta atât de mult încât, la un moment dat, va stârni împotriviri iconoclaste.

Pentru a opri certurile şi tulburările pe tema icoanelor, Sinodul al VII-lea ecumenic va definitiva învăţătura ortodoxă despre icoane, stabilind motivele pentru care ortodocşii se închină înaintea icoanelor.

Care sunt motivele pentru care ortodocşii cinstesc icoanele?

Sinodul al VII-lea ecumenic a proclamat principiul de bază pentru cultul icoanelor: „Icoanele să fie cinstite nu cu cinstirea adevărată, care după credinţă se cuvine numai dumnezeirii [Sfintei Treimi], ci [tot aşa] cum se face cu semnul Sfintei şi de viaţă făcătoarei Cruci, cu Sfintele Evanghelii, şi cu toate lucrurile sfinte”.

Totodată Sinodul rânduia ca „împreună cu imaginea cinstitei şi de viaţă făcătoarei cruci, în sfintele biserici ale lui Dumnezeu să se pună şi cinstitele şi sfintele icoane, pictate sau lucrate în mozaic, sau făcute din materii potrivite, pe sfintele vase şi veşminte, pe ziduri şi scânduri, în case şi pe drumuri".

Fundamentul acestor decizii a fost sintetizat definitiv de către Sf. Ioan Damaschinul, cel care va pune punct confuziilor teologice privind icoanele, acuzate de a fi idoli. „Icoanele nu sunt idoli, ci simboluri, astfel că, atunci când cineva venerează o icoană, nu se face vinovat de idolatrie. El nu se adoră simbolul, ci doar îl venerează. O astfel de închinare nu e adresată lemnului sau culorii sau pietrei, ci persoanei zugrăvite.” Principiul este asemănător cu funcţia pe care o are orice fotografie de astăzi: ea este cu atât mai preţioasă cu cât subiectul pe care îl reprezintă este mai preţios.

Icoanele sunt „chipuri cioplite”?


Marea confuzie în privinţa icoanelor, care se mai face şi astăzi de creştini insuficient documentaţi, pleacă de la Porunca a 2-a din Decalog, care interzice idolatria: „Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!”.

Piatra de poticnire în înţelegerea corectă a icoanelor este sintagma „chip cioplit”. Deşi porunca vorbeşte de chip şi asemănare (care se referă la funcţia iconografică), porunca se referă nu la icoană ci la idol, definit prin „lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ!”

Prin urmare, rolul Poruncii a 2-a este acela de a feri pe credincios de idolatrie, de confuzia între Creator şi creatură, între Dumnezeu şi lucrurile materiale, în final între realitatea existenţei divine şi închipuirile minţii umane („idol” vine din grecescul εíδωλο = imagine înşelătoare, vis).

Aşadar, trebuie făcută bine diferenţa între icoană (reprezentare a Divinităţii) şi idol (reprezentare a unei false divinităţi).

De altfel, dacă în Vechiul Testament, Dumnezeu era nevăzut şi, prin urmare, nu putea fi reprezentat, prin Hristos Dumnezeu se face văzut, om asemenea nouă, ceea ce justifică teologic atât reprezentarea cât şi adorarea Sa, prin icoane. Sf. Ioan Evanghelistul exprimă biblic acest adevăr „Cuvântul (lui Dumnezeu) S-a făcut trup şi S-a sălăşluit între noi şi am văzut slava Lui, slavă ca a Unuia-Născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr.”

La rândul său, Sfântul Pavel spune clar că prin Iisus Hristos, omul a văzut pe Dumnezeu în mod deplin căci „întru El locuieşte, trupeşte, toată plinătatea Dumnezeirii”.

În concluzie, reprezentându-l iconografic pe Iisus Hristos, reprezentăm în realitate însăşi Divinitatea (este motivul pentru care în aura Mântuitorului apar simbolurile aseităţii divine, alfa şi omega, începutul şi sfârşitul).

Icoanele nu sunt idoli, pentru că Dumnezeu nu poate fi idol.

Pr. Eugen Tănăsescu

vineri, 24 ianuarie 2025

... CINSTIREA SFINTELOR ICOANE ...

,,Doamne , eu sunt un nimeni şi un nimic în această lume, Tu eşti tot ceea ce am eu, Tu eşti Raiul meu, Tu eşti Împărăţia mea Cerească, Tu eşti Viaţa mea veşnică, Adevărul meu veşnic, Dreptatea mea veşnică. Toate acestea mi le dai şi eu sunt al Tău.” (Cuviosul Părinte Iustin Popovici)




🙏🏽 Bucuria mea, după ce în anul 40 d.Hr., Sfântul Apostol Andrei a poposit în Dobrogea, străbunii noștrii, încreștinați de acest trimis al lui Hristos, au așezat icoanele în casele lor, pe peretele de răsărit, le-au împodobit cu ștergare, cu busuioc și aprinzând candele în fața lor, s-au rugat cu evlavie lui Dumnezeu.

 Sfântul Apostol, Pavel, le spune Filipenilor (2:5) că: IISUS HRISTOS ESTE ICOANA LUI DUMNEZEU TATĂL. Deci, prima icoană existentă din veșnicie este Însuși, Iisus Hristos. El, este icoana prin excelență, este icoana veșnică fără de început și fără de sfârșit. Iată esența icoanei: CHIPUL LUI DUMNEZEU ȘI CHIPUL OMULUI ÎN ACEEAȘI PERSOANĂ. Omul este icoana, Icoanei celei veșnice din sânul Sfintei Treimi. Orice om poate fi pictat. Cu atât mai mult Omul prin excelență, Iisus Hristos. Cei ce neagă cinstirea icoanei, neagă de fapt, Întruparea lui Iisus Hristos. Nu poate fi pictat cel ce nu are trup, ceea ce nu este valabil pentru Hristos, Cel care are și va continua să aibă trup omenesc pentru veșnicie.


... CARE AU FOST PRIMELE ICOANE? ...

🙏🏽 Însuși Domnul nostru, Iisus Hristos, și-a lăsat chipul imprimat pe pânză de trei ori:
1. Prima dată a dăruit chipul său regelui Avgar pe care l-a vindecat de lepră. Regele Avgar a trimis un pictor, dar acesta n-a putut să-L picteze din cauza luminii ce-L înconjura. Atunci, Hristos s-a atins de pânză, și Chipul Său a rămas imortalizat pe ea.

2. A doua oară, mergând pe drumul spre Golgota, a dăruit unei fecioare, Veronica, ce L-a șters de sudoare și praf, cu mahrama sa. Chipul Sau cel dumnezeiesc, s-a imprimat pe această mahramă. "Și-acum uită-te pe pânză, ți-am făcut și eu un dar, Vrednic de-a fi pus în veacuri, spre-nchinare în Sfintele Altare... VERA ICON i-a fost zisă, ceea ce prin tălmăcire, este ICOANA-ADEVĂRATĂ!

3. A treia oară, și-a lăsat Chipul Său și toate urmele rănilor de pe Trup, pe Sfântul Giulgiu, cu care a fost înfășurat în mormânt, Giulgiu care se află și astăzi în Torino.

Sfântul Apostol și Evanghelist Luca, fiind pictor și doctor, a pictat sub inspirația Duhului Sfânt, Icoana Bunavestire. Când i-a fost arătată icoana, Maicii Domnului, ea a recunoscut ca așa a fost momentul, precum este zugrăvit în icoană. Deci, însăși Maica Domnului a investit cu putere icoana.


... SFÂNTUL ȘTEFAN NOUL MUCENIC ...

🙏🏽Venind slugile împăratului Constantin Copronim, la Sfântul Ștefan Noul Mucenic și amenințându-l să se lepede de Sfintele Icoane, a întins mâna sa, a strâns pumnul și a zis: "Fie și numai un pumn de sânge de-aș avea, chiar și pe acela mi l-aș vărsa pentru icoana Domnului meu, Iisus Hristos".


... ESTE ICOANA IDOL, AȘA CUM SECTANȚII? ...

🙏🏽 Categoric nu! Altceva este icoana lui Iisus Hristos și altceva este statuia lui Cronos și a Afroditei. Și întrebăm pe sectant: De ce să nu cinstim Icoana? Pentru că este făcută de mână de om? Dar oare, CHIVOTUL lui DUMNEZEU (Ieșirea 25:10), nu era făcut de mână de om?. Dar JERTFELNICUL (Ieșirea 27:1), nu era făcut de mână de om?

 Dar oare, HERUVIMII (Ieșirea 26:18), VASUL DE AUR care avea mană (Ieșirea 16:33), nu erau făcute tot de mână de om? Dacă ei numesc acestea idoli, cum îi numesc pe Moise și pe Israel care s-au închinat lor. Pentru ce se numea SFÂNTA SFINTELOR, dacă era făcută de mână de om? Oare HERUVIMII, cei cu șase aripi, care stăteau în jurul Jerfelnicului, nu erau icoanele Îngerilor? De ce nu erau aruncate? Nu erau aruncate pentru că așa le-a poruncit Dumnezeu.


... CE ESTE IDOLUL? ...

🙏🏽 Idolul este o bucată de materie privită în ea însăși ca Dumnezeu. Idolul nu are duh, iar omul prin idolatrizare îi dă valoare de Dumnezeu, sau îl consideră Dumnezeu. Idolul poate avea forma de animal (vacă în India), pisica, crocodilul (în Egipt). Idolul poate avea forma de monstru (jumătate om, jumătate animal) așa cum este Anubis, la egipteni. Idolul poate avea forma de om-statuie (Zeus - zeul zeilor); Bachus (zeul vinului); Afrodita (zeița iubirii)... În idoli se încuibează duhurile necurate - DIAVOLII - pe care îi cinstesc închinătorii la idoli.

                                                                                                                    Preot Ioan 🛎


Arhivă blog

Lista mea de bloguri

BIBLIA ORTODOXĂ