BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
Prigonitorii icoanelor nu acceptau adevărul că Mântuitorul Iisus este
în acelaşi timp Dumnezeu şi Om, afirmând că firea omenească a fost întru
totul absorbită de firea dumnezeiască. Ei pretindeau că Dumnezeu nu
poate fi zugrăvit, deoarece este duh care nu poate fi văzut.
Ortodoxia
învaţă însă că Fiul lui Dumnezeu S-a făcut văzut prin chipul Său uman,
adică Iisus Hristos este Dumnezeu-Omul. Iată de ce, în pofida tuturor
prigonirilor şi suferinţelor la care au fost supuşi, apărătorii
icoanelor nu au contenit să arate tuturor adevărul cuprins în Sfânta
Evanghelie după Ioan, în care se spune: "Filip I-a zis (lui Iisus)):
Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl şi ne este de ajuns. Iisus i-a zis: De
atâta vreme sunt cu voi şi nu M-ai cunoscut, Filipe? Cel ce M-a văzut pe
Mine a văzut pe Tatăl" (Ioan 14, 8-9).
Prin urmare,
potrivit mărturiilor Sfintei Evanghelii, Dumnezeu Cel Nevăzut S-a făcut
văzut prin Fiul Său, Care S-a făcut Om, având chip sau faţă de om. Iar
dacă Fiul Cel ce S-a făcut Om este chipul sau icoana văzută a Tatălui
ceresc (cf. Coloseni 1, 15), atunci chipul văzut al Fiului poate fi
pictat în icoană. Astfel, în icoana lui Hristos vedem pe Dumnezeu-Omul,
pe Fiul lui Dumnezeu întrupat. În acest sens, icoana are ca temei
principal Întruparea Fiului lui Dumnezeu, după al Cărui chip a fost
făcut primul om (cf. Facerea 1, 26). Acest adevăr este tălmăcit în
cuvinte simple de către părintele Cleopa Ilie, care ne spune că Dumnezeu
poate fi pictat în icoane, pentru că S-a arătat oamenilor în chip
vizibil şi le-a vorbit prin cuvinte înţelese de ei: icoana devine chip
al lui Dumnezeu, întrucât întreaga Sfântă Treime S-a arătat oamenilor.
Glasul Tatălui se face auzit la Botezul Fiului, ca şi la Schimbarea la
faţă, Cuvântul lui Dumnezeu S-a întrupat şi astfel L-au putut vedea
ucenicii Săi, adică Sfinţii Apostoli, precum şi primul mucenic Ştefan,
iar Duhul Sfânt a fost văzut în chipul limbilor de foc la Pogorârea Sa
peste ucenici 1.
"Pictura tăcută grăieşte de pe ziduri, mult bine făcând…"
De-a
lungul veacurilor, Părinţii Bisericii ne-au învăţat că, prin cinstirea
icoanei, noi nu ne închinăm materiei din ea, adică lemnului sau
vopselei, ci persoanei pe care ea o înfăţişează. Icoana devine sfântă
atât prin sfinţenia chipului pictat pe ea, cât şi prin sfinţirea pe care
preotul o săvârşeşte cu harul Duhului Sfânt. Sfinţii Părinţi vorbesc
despre sfintele icoane cu multă evlavie, arătând că noi cădem şi ne
închinăm nu materialului din care sunt făcute icoanele, ci la aceea ce
se închipuieşte prin ele, adică la puterea Duhului Sfânt 2, că (...)
Cinstea adusă icoanei trece la cel zugrăvit pe ea 3, că (...) pictura
tăcută grăieşte de pe ziduri, mult bine făcând 4, iar (...) noi,
creştinii, sărutând cu buzele trupeşti chipul lui Hristos, al
apostolului sau mucenicului, cu sufletul şi cu gândul nostru sărutăm pe
Hristos şi pe Sfinţii Lui 5. În acest sens, hotărârile Sinodului al
VII-lea Ecumenic din anul 787, devenite obligatorii pentru viaţa noastră
creştină, mărturisesc coborârea Fiului lui Dumnezeu printre oameni, ca
pe oameni să-i ridice la viaţa dumnezeiască, iar rostul icoanei este
acela de a înduhovnici pe om şi de a sfinţi materia. Prin urmare, pot fi
pictate icoane materiale ale Aceluia Care S-a făcut Om, purtând trup
material. Prin aceasta, Dumnezeu ne-a arătat că materia poate fi
sfinţită şi transfigurată, adică unită cu Dumnezeu prin har. Hristos a
îndumnezeit materia trupului Său, făcând-o purtătoare de Duh. Prin
urmare, dacă trupul poate deveni locaş al Duhului, tot astfel şi lemnul
sau culoarea icoanei poate fi purtătoare de har al Sfântului Duh
Când Patriarhul Metodie al Constantinopolului şi Împărăteasa Teodora au
hotărât să aleagă cea dintâi Duminică din Postul Sfintelor Paşti ca zi
de sărbătoare a dreptmăritorilor creştini biruitori asupra
batjocoritorilor de icoane, au numit-o Duminica Ortodoxiei, ca praznic
al Bisericii şi cunună a biruinţei credinţei adevărate asupra ereziilor.
Acest moment este descris într-un mod inspirat şi de părintele Dumitru
Stăniloae, când afirmă că: Duminica Ortodoxiei e ziua a şaptea a
Bisericii, odihna ei sărbătorească după victoria asupra haosului
spiritual, prin aşezarea temeiurilor adevărate ale existenţei umane.
Duminica Ortodoxiei este astfel, în fiecare an, sărbătoarea dreptei
credinţe în întregul ei, sărbătoarea biruinţei adevărului revelat
împotriva schimonoselilor mincinoase ale omului. De aceea se citeşte în
Duminica Ortodoxiei lista tuturor ereticilor şi se rosteşte anatema
asupra lor 7.
Iubiţi credincioşi şi credincioase,
Icoana lui Iisus Hristos ne înfăţişează prezenţa văzută a lui Dumnezeu
Cel nevăzut,arătarea trupului nestricăcios al Dumnezeului nestricăcios,
adică ceea ce este vizibil din Persoana Sa divino-umană. Pe de altă
parte, în icoana lui Hristos recunoaştem chemarea oamenilor la
sfinţenie, la asemănarea cu Dumnezeu - Făcătorul cerului şi al
pământului, Care la facerea omului a zis: "Să facem om după chipul şi
asemănarea Noastră" (Facerea 1, 26).
Creatorul spune să
facem om după chipul şi asemănarea Noastră. Or, acest verb, folosit la
plural, ne arată că, la crearea omului, Fiul sau Cuvântul lui Dumnezeu
era împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt. Prin urmare, omul a fost creat
după chipul Preasfintei Treimi, iar Fiul lui Dumnezeu Se face Om pentru
a-i dărui omului harul înfierii şi al îndumnezeirii, deodată cu
vindecarea acestuia de păcat şi de moarte. În acest sens, Sfântul Maxim
Mărturisitorul zice că, "precum Hristos era după fire om fără de păcat,
având trup şi suflet, aşa şi noi, cei ce am crezut în El şi ne-am
îmbrăcat în El în duh, putem fi prin voia liberă fără de păcat în El" 8.
În icoana unui om sfânt este zugrăvit trupul său înduhovnicit care
devine nestricăcios, asemenea trupului slăvit al lui Hristos, deoarece
trupul sfântului participă în arvună la starea trupului duhovnicesc pe
care îl va primi omul la învierea drepţilor. Sfântul Apostol Pavel ne
spune în Epistola întâi către Corinteni: "Se seamănă (trupul) întru
stricăciune, înviază întru nestricăciune. Se seamănă întru necinste,
înviază întru slavă; se seamănă întru slăbiciune, înviază întru putere;
se seamănă trup firesc, înviază trup duhovnicesc. (...) Şi după cum am
purtat chipul celui pământesc, să purtăm şi chipul Celui ceresc. (...)
Căci trebuie ca acest trup stricăcios să se îmbrace în nestricăciune şi
acest (trup) muritor să se îmbrace în nemurire" (1 Corinteni 15, 42-44,
49, 53). Aşadar, icoana ne prezintă, în acelaşi timp, pomenirea vieţii
sfântului din istorie şi arvuna vieţii sfântului din Împărăţia
cerurilor.
Icoanele sfinţilor - chipuri ale moştenitorilor nestricăciunii
Teologul
ortodox Leonid Uspensky, vorbind despre sfinţi şi icoane, arată că
"forţa care învie sfinţii după moarte este Duhul Sfânt, Care, în cursul
vieţii lor pământeşti, le cuprinde nu numai sufletul, ci şi trupul. De
aceea spunem că icoana transmite nu chipul de zi cu zi şi banal al
omului, ci chipul slăvit şi veşnic" 9. De fapt, raţiunea însăşi de a fi a
icoanei este aceea de a arăta lumii pe moştenitorii nestricăciunii,
adică pe moştenitorii Împărăţiei lui Dumnezeu, pe care ei o caută şi o
pregustă încă din timpul vieţii lor pământeşti. Icoana prezintă chipul
omului în care locuieşte harul lui Dumnezeu, biruind patimile şi
sfinţind omul întreg, suflet şi trup. La rândul său, Sfântul Irineu de
Lyon atrage atenţia asupra faptului că "rodul lucrării Duhului Sfânt în
om este mântuirea trupului. Căci - se întreabă el - care ar putea fi
rodul vizibil al Duhului invizibil, dacă nu acela de a face trupul matur
şi apt de a primi nestricăciunea?" 10 Aşadar, dobândirea sfinţeniei
prin conlucrarea omului cu harul Duhului Sfânt este scopul vieţii
creştine. În acest sens, icoanele sfinţilor ne arată că dobândirea
sfinţeniei este posibilă în orice timp şi în orice loc, dacă omul
iubeşte pe Dumnezeu şi caută sfinţenia Lui.
Dreptmăritori creştini,
Luând aminte la cele de până acum şi meditând la înţelesul duhovnicesc
al sfintelor icoane, care ne cheamă la sfinţenie, îndeosebi în această
Duminică a Ortodoxiei, nebucurăm că asupra ereziilor a biruit dreapta
credinţă, adică iubirea lui Dumnezeu pentru oameni arătată în Iisus
Hristos. Sfinţii pictaţi în icoane sunt pentru noi dascăli şi prieteni
ajutători. Dascăli, pentru că atunci când vedem chipul lor şi auzim ce
se spune despre viaţa lor, învăţăm mult despre credinţa lor vie şi ne
întărim în credinţa noastră. Prin câte necazuri, încercări şi ispite
n-au trecut ei şi totuşi au rămas credincioşi lui Hristos! Văzând pilda
şi chipul luminos al sfinţilor, ne încurajăm şi noi când trecem prin
încercări şi necazuri. Dar sfinţii nu sunt numai modele pentru noi, ci
sunt şi rugători pentru noi. Ei se roagă pentru noi şi împreună cu noi
pentru mântuirea noastră. De aceea, trebuie să-i cinstim permanent, nu
doar când avem nevoie de ajutorul lor.
După cum ne
întâlnim cu Hristos când ne rugăm cu credinţă şi evlavie în faţa icoanei
Sale, tot aşa ne putem tainic întâlni cu Hristos când ajutăm pe semenii
noştri care au nevoie de ajutorul nostru (cf. Matei 25, 35-36). Prin
urmare, trebuie să fim cu multă luare aminte la necazurile semenilor
noştri, la trebuinţele lor, să ne ajutăm unii pe alţii astfel încât să
devenim unii pentru alţii icoane vii ale iubirii jertfelnice a lui
Hristos, după cum cerem la fiecare Sfântă Liturghie zicând: pe noi
înşine şi unii pe alţii şi toată viaţa noastră lui Hristos Dumnezeu să o
dăm. Întrucât Îl iubim pe Dumnezeu în rugăciune, se cuvine să iubim
prin fapte bune şi chipul Său tainic prezent în fiecare om. Dacă
recunoaştem că viaţa şi sănătatea sunt daruri de la Dumnezeu, atunci
trebuie să mulţumim lui Dumnezeu pentru darurile şi binefacerile Sale,
dăruind şi noi, din prisosul ori puţinul nostru, semenilor noştri aflaţi
în lipsuri sau în suferinţe.
Credinţa în Dumnezeu şi
iubirea de aproapele reprezintă cele două vâsle care ajută sufletul
nostru să înainteze pe luciul apelor vieţii duhovniceşti şi spre
suferinţele oamenilor care se zbat în nevoi. Nu poate exista cu adevărat
credinţă vie fără iubire milostivă şi iubire milostivă fără credinţă
vie - spunea vrednicul de pomenire Patriarh Justinian Marina, cel care a
rânduit ca Duminica Ortodoxiei să fie ziua în care se face colecta
pentru completarea Fondului Central Misionar, fond destinat lucrării
misionare a Bisericii şi ajutorării celor aflaţi în lipsuri şi
suferinţe. Criza spirituală şi criza economică de astăzi reprezintă
pietre de încercare şi durere pentru foarte mulţi semeni ai noştri.
Vedem din ce în ce mai mulţi săraci, bătrâni, orfani, văduve, copii
abandonaţi, familii destrămate care caută sprijin şi îşi pun nădejdea în
Biserică. Aşa cum ne purtăm noi cu aproapele, tot astfel se va purta şi
Dumnezeu cu noi - spunea Sfântul Ioan Gură de Aur, tălmăcind Evanghelia
Înfricoşătoarei Judecăţi. De aceea - zice el - caută mila lui Dumnezeu
prin milostenia faţă de săraci, căci fără milostenie nu poţi intra în
Împărăţia cerurilor. Prin milostenie ne dovedim toţi un trup, ne simţim
în unitate, în comuniune, depăşim ceea ce în mod obişnuit acordăm numai
fraţilor, rudelor, vecinilor, urcând până la transformarea tuturor în
rudenii spirituale. Cu aceste gânduri ale Sfântului Ioan Gură de Aur, ne
adresăm frăţiilor voastre astăzi, rugându-vă şi îndemnându-vă să
contribuiţi, fiecare după puterea şi inima sa, la colecta pentru Fondul
Central Misionar, atât de folositoare semenilor noştri care îşi pun
nădejdea în dragostea şi ajutorul nostru, al celor ce ne bucurăm de
darurile şi binefacerile lui Dumnezeu, pe care, însă, trebuie să le
împărtăşim şi altora. Când oferiţi un ban din prisosul ori puţinul
dumneavoastră, să aveţi în minte cuvintele Sfântului Apostol Pavel, care
zice:"Dumnezeu iubeşte pe cel care dă cu bunăvoie" (2 Corinteni 9, 7).
Vă
mulţumim tuturor pentru dărnicia arătată în fiecare an, vă dorim mult
spor în urcuşul duhovnicesc al Postului Sfintelor Paşti, şi ne rugăm lui
Dumnezeu să vă binecuvânteze.
Harul Domnului nostru Iisus Hristos
şi dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi împărtăşirea Sfântului Duh să fie cu
voi cu toţi! Amin! (2 Corinteni 13, 13).
SFIINTII PRIETENII MEI...: Icoana - chemare a oamenilor la sfinţenie