marți, 7 martie 2017

Icoane cu Sfintii 42 de Mucenici din Amoreea











duminică, 5 martie 2017

Duminica Ortodoxiei - sarbatoarea icoanelor




Duminica Ortodoxiei (sursa: CrestinOrtodox)


In Duminica Ortodoxiei, pictorii iconari sarbatoresc. cu o bucurie tainica, pentru ca rodul muncii lor nu este unul oarecare.
Icoana reprezinta in chip vazut taina intruparii lui Dumnezeu: ,,Si Cuvintul S-a facut Trup si S-a salasluit intre noi si am vazut slava Lui" (Ioan 1,14). 

Aceasta invatatura de credinta a fost formulata in Sinodul al VII-lea Ecumenic din anul 787.

Sfintul Vasile cel Mare spunea: ,,Ceea ce cuvintul comunica prin auz, pictura o arata in chip tacut, prin reprezentare."

          De aceea icoana este insasi inima ortodoxiei. In aceasta inima a incercat sa loveasca erezia iconoclasta. O lupta inversunata impotriva cinstirii icoanelor - aproape un secol dupa Sinodul VII. Potrivnicii sfintelor icoane nu intelegeau faptul ca in icoana lui Iisus Hristos este reprezentat Chipul Persoanei Fiului lui Dumnezeu care S-a facut Om, nu Dumnezeirea nevazuta. De aceea,respingind icoana, se respinge taina inomenirii Fiului lui Dumnezeu. Astfel este negata toata lucrarea de mintuire a neamului omenesc.



Anul 843 a marcat o victorie extrem de importanta impotriva ereziilor si mai ales impotriva iconoclasmului. La Constantinopol, dreptcredincioasa imparateasa Teodora impreuna cu patriarhul Metodie au convocat un mare Sinod Ecumenic. Acesta a reconfirmat hotaririle celor sapte Sinoade Ecumenice anterioare, inclusiv cea a dogmei cinstirii icoanelor.

Pentru ca erezia iconoclasta tintea sa distruga ideea unui Dumnezeu Intrupat, restaurarea cultului icoanelor a reprezentat chiar triumful ortodoxiei. Cintarea Sarbatorii Ortodoxiei a fost scrisa de Sfintul Teofan, care a participat in mod direct la lupta pentru icoane.



Condacul se adreseaza Maicii Domnului pentru ca Hristos Si-a luat trup si chip din ea.

,,Cuvintul Tatalui cel necuprins din tine, Nascatoare de Dumnezeu, S-a cuprins, intrupindu-Se; si chipul cel intinat intorcindu-l, cu dumnezeiasca podoaba l-a amestecat. Deci,marturisind mintuirea, il inchipuim cu fapta si cu cuvintul (Condac, glasul al 8-lea).

Icoana devine astfel imaginea omului unit cu Dumnezeu, de aceea se deosebeste fundamental de tablou. Si asa, sfintenia devine vizibila cu ochii trupesti.

joi, 2 februarie 2017

miercuri, 18 ianuarie 2017

Sfintii Apostoli Petru si Pavel in iconografie



Ilustratiile figureaza, in forme, linii si culori, idei si simtiri inspirate din studiul naturii si al vietii sufletesti. In sculptura si pictura, artistii creeaza peisaje, portrete, interioare de camine si vederi de monumente. Acestea ne impresioneaza si daruiesc invataminte si bucurii, largesc si odihnesc intelesul vietii pe care o innobileaza. In arta religioasa, infaptuirile, picturile prin excelenta, interpreteaza si lumineaza intelesul unui numar de scrieri cu cuprins dogmatic si de invatatura, realizeaza chipuri divine si vesnicesc personalitati celebre. Invatatura crestina caracterizeaza creatiile inspirate dintr-insa cu o expresie de temei : le numeste "dovezi ale dogmei". Dobandesc din aceasta pricina, o insemnatate exceptionala care e pusa in evidenta de cercetari de ordin complex, iconografia. Aceasta ingaduie, asemenea unei chei, descifrarea si folosirea vietii pe care o inchid in ele sculpturile, statui, grupuri, busturi si reliefe, picturi murale, icoanele si miniaturile.
O parte nespus de pretioasa din patrimoniul Bisericii crestine e de ordin istoric. Pastreaza vie in constiinta tuturor amintirea acelora ce au trait si au murit pentru Hristos. Se aseaza in frunte Prorocii, care au vestit venirea Lui si Apostolii, prin care Mantuitorul a intemeiat-o".

Din primul secol, crestinatatea cunostea cuvintele lui Pavel din epistola catre efeseni (2, 20-21) privitoare la Biserica si insemnatatea acestora din urma: " ... fiind intemeiati pe temelia Apostolilor si Prorocilor si avand pe insusi Iisus Hristos piatra unghiulara pe care toata zidirea, rezemandu-se se inalta ca o biserica Sfanta in Domnul". Cultul liturgic s-a nascut si s-a organizat in preajma mormintelor Apostolilor. Lor li s-au inchinat basilici. Petru si Pavel cu deosebire au fost venerati la Roma, in Apus si in Rasarit, la Ierusalim si la Bizant. Problema iconografiei acestor doi sfinti fruntasi se cerceteaza insa cu dificultate din pricina saraciei izvoarelor. Cele mai vechi si mai apropiate de vremea cand si-au desfasurat activitatea lor bogata, sfintita si rodnica trebuie studiate in primul rand.

Arhivă blog

Lista mea de bloguri

BIBLIA ORTODOXĂ